ورق کرکره

ورق کرکره

ورق کرکره چیست؟

ورق کرکره در حقیقت نوعی ورق گالوانیزه می‌باشد که در اثر فرمینگ و شکل‌دهی مخصوصی که روی آن انجام می‌شود، دارای طرحی به شکل کرکره مغازه‌ها می‌باشد. حتما تا بحال کرکره مغازه‌ها را دیده‌اید. این محصول دقیقا شکل و ظاهری شبیه به کرکره مغازه دارد و به همین دلیل به این اسم نامگذاری شده است. جنس این محصول از ورق نازک فولادی، آلومینیومی و یا پلاستیکی می‌تواند باشد. دلیل موج‌دار بودن و سینوسی بودن سطح این ورق به این دلیل است که هنگام بارش باران، قطرات آب بر روی آن باقی نماند. یکی دیگر از دلایل این طرح، افزایش مقاومت و استحکام این ورق می‌باشد.

ورق کرکره از چه موادی ساخته شده است؟

همانطور که گفتیم، ورق کرکره می‌تواند از جنس‌های مختلفی مانند آلومینیوم و یا پلاستیک ساخته شود. از آنجایی که محیط کاربری این محصول معمولا دارای رطوبت و اکسیژن می‌باشد و در معرض خوردگی قرار دارد؛ از فولاد که استحکام و مقاومت در برابر خوردگی بالاتری دارد، استفاده می‌شود. از پوشش گالوانیزه بر روی فولاد استفاده می‌شود تا مقاومت به خوردگی به حداکثر مقدار خود برسد. استفاده از پوشش گالوانیزه علاوه بر افزایش طول عمر این محصول، زیبایی و براقی خاصی را به ورق فولادی می‌دهد.

پیش از اینکه ورق کرکره تحت فرآیند شکل‌دهی و فرمینگ قرار گیرد، عملیات گالوانیزاسیون بر روی ورق فولادی انجام می‌گیرد. طی این عملیات، ورق فولادی توسط فلز روی پوشش داده می‌شود یا به اصطلاح روی اندود می‌شود. با نفوذ فلز روی به درون ورق فولادی و واکنش پذیری این فلز با اکسیژن موجود در هوا، ورق فولادی تبدیل به یک ورق ضد زنگ می‌شود. ورق فولادی پس از فرآیند گالوانیزاسیون، آماده رنگ شدن خواهد بود. رنگ کردن ورق کرکره باعث افزایش بیشتر استحکام آن در برابر خوردگی خواهد شد.

 

روش تولید ورق کرکره‌ای چگونه است؟

برای تولید ورق کرکره از دستگاه رول فرمینگ استفاده می‌شود. این دستگاه در انتهای خط تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی وجود دارد. دستگاه رول فرمینگ در دو حالت سرد و گرم استفاده می‌شود. برای تولید ورق‌هایی با ضخامت کم از حالت سرد و برای تولید ورق با ضخامت‌های بیشتر از حالت گرم دستگاه استفاده می‌شود. در فرآیند تولید ورق موردنظر ابتدا رول ورق گالوانیزه در دستگاه رول بازکن بسته می‌شود. غلتک‌های موجود در دستگاه با توجه به طرح‌های متفاوتی که وجود دارد، ورق گالوانیزه را شکل می‌دهند. در انتهای دستگاه، ورق براساس طول موردنظر با گیوتین برش داده می‌شود. در حالت معمولی عرض ورق گالوانیزه ۱۲۵ سانتیمتر می‌باشد که در طرح سینوسی به ۱۱۶ سانتیمتر، در طرح ذوذنقه به ۱۱۲ سانتیمتر و در طرح سفال به ۱۲۰ سانتیمتر کاهش خواهد یافت. ضخامت ورق گالوانیزه کرکره بین ۰٫۳ تا ۱ میلیمتر در دو عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتیمتر در بازار موجود می‌باشد.

* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
کلیه محتوای این سایت متعلق به مجموعه زمان فولاد شرق میباشد.
دنبال کننده ما باشید :